Monday, June 29, 2015

Terbang tanpa kepak: Australia

Alhamdulillah, kedua tapak selipar ini pernah meninggalkan bekas lumpur malaysia di negara yang saya nyatakan di atas. Australia.

Bangga jap tengok slipar. 

Sebenarnya bukanlah baru-baru lagi terbangnya gue ke sana bersama gerombolan famili, bolehlah kira-kira, (tengah kira menggunakan algebra) setahun yang lalu semasa saya tidak bersekolah (kerana sudah ke universiti) dan pada masa itu ditakdirkan cuti sem yang agak lebar diameternya. Ohok.

Bukanlah nak contengkan kat sini buat habis data gambo-gambo selfie yang pelbagai yang diambil di sana kerana seperti namanya, biarlah selpie tersebut tidak menjadikan selfish, tapi menjadi self refleksi dan juga selfiasoooo laviosaaa. Terbang. Ohohok. 

Arghhhhh, Lurus pada noktahnya! (baca:straight to the point), saya ingin menceritakan bagaimana keterujaan diri ini pabila sampai ke sana, bukan sangat pada kesejukan anginnya, atau kesedepan pemandangannya, tapi pada budaya orang-orang di sana, (sambil tuding jari ke arah timur darat), yang perluuuuuuuu, perluuuuuuu, diambil contoh oleh yang empunya akal di tanah lumpur yang saya cintai ini. 

Weeeeeee.

BUKU

Saya fikir, kali ini saya hanya ingin menceritakan hanya pada aspek produk deforestation yang sangat istimewa ini di sana, buku

Tarik napas.

Bukanlah ingin menulis tentang autobiografi saya seekor buku di australia, ohohoho, namun pada bagaimana masarakat di sana mengadakan hubungan intim yang tidak perlu ditangkap basah oleh JAKIM australia melalui pengalaman saya ke sana (tuding tempat yang sama). Wohohoho. Hyper jap. 

Sebelum itu, tahukah anda buku-buku di sana di jual dengan murah tanpa GST ahmad maslan?

Mari kita mulakan. AKSI!

Sinetron 1

Sedang ralit memerhatikan keadaan sekeliling yang penuh dengan omputih di kota berdekatan dengan rumah kakak dan abang di maverick village, ternampaklah akan saya, manusia yang sedang duduk di depan kekedai makan. Namun hanya duduk di lantai di tepi jalanraya. 

"Ni mungkin homeless lah kot, siannnnn." Nak nanges. 

"Tapi... Taa... Taa.. Tapiiiiii...."

"Awat dia baca bukuuuuuuu???" Keluarlah loghat utara yang dibuat buat. 

Langgar tiang. 

Sinetron 2

Sedang asik melihat telefon straight A+ di tangan yang ketiadaan internet (namun mengharapkan wifi percuma), saya menoleh ke atas sebentar untuk mengembangkan (baca: dilate) pupil mata yang sudah lama menerima tekanan (baca:constrict) akibat melhat objek yang dekat terlalu lama. Maka terlihatlah akan saya dua insan yang sedang duduk di kerusi. Mereka dalam anggaran mungkin berumur 60 ke 70 tahun dan merupakan pasangan atuk dan nenek bercicit mungkin. 

Okayhhhh, jadi?

Haaaaaa, namun di tangan kedua dua mereka terpampang bukan gajet-gajet merosakkan, namunnn kertas-kertas yang berjahit atau lebih dipopularkan dengan nama buku.  

Ralit, namun bukan diri saya ini, tapi kapel 'young at heart' tersebut dalam dunia pembacaan mereka. 

Waduhhhh. 

Langgar trolley. 

Sinetron 3

Dalam kebosanan melampau akibat apa ntah yang kami tunggu, saya bercadang untuk memasangkan kepala telefon (baca: headphone) bau kedai yang mempunyai kebolehan membisukan keadaan sekeliling. Power kowtttt. Murah plak tuuuuu. Maaf promote. 

Kerana sudah terlalu banyak melihat masyarakat bergajet kertas ini (baca:buku), saya terintai seorang wanita berumur 50 ke 60 an yang memegang gajet betul-betul gajettt, di garapannya dan saya hanya tersenyum sinis. 

"Haha, ni mesti dah terpengaruh dengan generasi muda skang niiii. First time tengok ni. Ni baru betul macam malaysiaaa. Tah-tah nga men COC.  Wakakakaka." Gelakku dalam hati. 

Diri ini cuba mendekati untuk melihat apakah aktivitas wanita ini, apakah mukabuku? kicauan? Whatsapp? Hehehehhe.

Rupanya, makcik omputih itu sedang menikmati gajet Kindle.

Jatuh tergelincir. 

Sudahlahhhh, cukopp sudah oitt. 

Babak akhir

Sebenarnya banyak lagi kisah menarik tentang budaya pembacaan buku di sana. Saya fikir, seperti tulisan kawan saya untuk memilih pasangan ulat buku, (Haaaa, tekan neh) mungkin di sana tidak lagi itu yang menjadi isu lagi, tetapi pada mencari pasangan yang menulis pulak. Ohohohohoho. 

Tutup gajet. Bukak buku. 

Terbang.

Sekian. 




No comments:

Post a Comment