Geram.
Leman tidak berpuas hati akan layanan orang yang dikatakan lebih senior daripadanya. Baginya, semua orang pernah melakukan kesilapan begitu juga Medical Officer yang satu pasukan dengan Leman tersebut. Sungguh, dia cukup benci akan budaya kerja seperti ini yang tidak habis-habis menempelak orang bawahan dari mereka.
*********
"Adoi, penat macam ni. Tak habis-habis dengan cerita dia waktu dia houseman dulu. Dengar cakaplah, rajin lah, semua MO suka lah, buat kerja tak pernah procrastinate lah. Macamlah perfect sangat dia tu. Berapa lama lagilah aku akan bekerja dengan dia ni. Stress kot kalau selama sebulan satu team ngan MO tu."
Geram.
skrip yang sedikit berbeza namun mempunyai emosi, nada dan mesej yang sama.
Ini pula Bedah. Dia juga melalui proses yang semua graduan doktor perubatan lalui.
Housemanship.
Satu fasa masa yang paling kemuncak bagi setiap pengamal perubatan dalam kehidupan mereka. Dalam fasa ini, tahap adrenaline mereka selalu berada di tahap yang tinggi kerana kuantiti kerja dan kuantiti masa bersifat inversely proportional. Kuantiti kerja yang tinggi bersama dengan kuantiti masa yang sedikit. Dalam fasa ini juga, ketidakstabilan emosi akan selalu terjadi lebih-lebih lagi mereka yang tidak pernah dalam hidup mereka berada dalam adegan ini. Selalunya, tidak puas hati terhadap senior atasan.
Senario yang terjadi pada Dr. Leman dan Dr. Bedah hampir sama puncanya cuma ada sedikit berbeza. Dr Leman tidak puas hati kepada seorang Medical Officer yang selalu memarahinya. Dr Bedah juga sama, tidak puas hati atas ketidakadilan yang dilakukan oleh Medical Officer didalam pasukannya.
Jadi apa bezanya?
Bezanya individu yang menjadi Medical Officer tersebut. dalam kes Dr Leman, Medical Officer itu boleh jadi sesiapa sahaja tidak saya nyatakan secara spesifik. Namun individu yang memegang watak Medical Officer dalam kes Dr Bedah pula adalah istimewa.
Siapa?
Tidak lain tidak bukan, Dr. Leman sendiri, apabila beliau pula naik menjadi Medical Officer.
Satu kitaran
Seperti mana berlakunya kitaran kejadian awan komolonimbus yang pernah kita pelajari ketika di bangku sekolah rendah dulu, daripada hujan kepada memenuhi sungai, kemudian air sungai berlaku proses sejatan yang kemudian menjadi wap air dan akhir sekali naik ke langit untuk membentuk awan, begitu juga berlakunya kitaran proses fotosentesis dan juga kitaran Krebs (Krebs cycle). Kitaran-kitaran ini mempunyai punca dan akhir sekali output yang kemudian menjadi punca kembali. Daripada kitaran yang Allah jadikan ini, maka terhasillah keperluan-keperluan yang badan manusia kehendaki seperti air, karbon dioksida, pembuatan ATP dan sebagainya. Perkara ini amat-amat diperlukan bagi setiap manusia dan membawa banyak manfaat dalam setiap individu.
Kitaran pengamal perubatan
Dalam post ini, saya tidak berminat untuk bercerita panjang lebar berkenaan dengan kitaran-kitaran tersebut walaupun ia sangat dekat dengan kita dari sudut biokimia yang terjadi dalam badan. Namun ingin saya tonjolkan fenomena kitaran yang berlaku yang agak buruk dan kurang bagus dalam arena pengamal perubatan.
Seperti saya yang sekarang berada dalam dunia klinikal pelajar perubatan, kita akan dapat melihat kitaran-kitaran ini dihadapan mata. Berbanding dunia pra-klinikal dimana seorang student lebih fokus pada kuliah, teori dan bahan bacaan, pelajar klinikal mula terdedah akan dunia baru yang sangat berbeza di mana majoriti pembelajaran bersangkut paut dengan hubungan antara manusia. Manusia ini boleh jadi, kawan-kawan, jururawat, student pasca ijazah, pensyarah, pakar-pakar perubatan dan macam-macam lagi. Dalam dunia klinikal ini jugalah setiap individu mula menyedari hakikat sebenar hidup sebagai seorang pengamal perubatan dari sisi pandang yang positif dan negatif.
Walaupun saya cuba menengetengahkan sudut pandang negatif dalam hal ini, namun tidak dinafikan hal-hal baiknya yang boleh diperoleh daripada kitaran ini.
Jadi adakah saya tidak adil dalam post ini?
Bagi saya adil.
Jadi dimana pula anda dapat mengetahui perspektif positif akan hal ini?
Dimana lagi kalau bukan pada orang-orang yang menyanjung budaya kerja ini!
Bagi saya, kitaran yang buruk ini berlaku secara mendadak pada zaman houseman. Ketika ini, anda akan mengalami transisi daripada pelajar perubatan terus kepada fasa pekerjaan. Ramai yang baru sedar akan fasa ini apabila mereka berpijak di hospital sebagai doktor perubatan yang baru ingin menggalas tugas.
Jadi apa yang buruknya akan kitaran ini?
Seperti dalam kes yang saya nyatakan diatas, seorang graduan perubatan yang baru sahaja berkecimpung pada mulanya membenci perbuatan senior atasan darinya namun di kemudian hari, menjadi pula watak yang dibencinya tersebut. Inilah kitaran yang merosakkan itu, kerana input nya rosak, dan outputnya jugak bakal menjadi rosak dan merosakkan.
Seperti kitaran nyamuk aedes, malaria dan binatang perosak yang sejenis dengan mereka, langkah-langkah telah diambil oleh pelbagai pihak. Daripada media, pegawai daerah, orang perseorangan, dan bermacam lagi sedia menyumbang kepada pembasmian output yang akhirnya membawa penyakit menular dan lebih parah, kematian.
Output yang dibawa kitaran pengamal perubatan ini lebih bahaya bagi hemat saya kerana ia menyebabkan lahirnya generasi yang pendendam, yang rosak dalaman mereka. Ini merupakan satu penyakit baru yang dahsyat kerana generasi pendendam ini bakal melahirkan generasi yang sama pendendam seperti mereka. Perkara ini akan berterusan selama mana ada sahaja yang menyokong perkara ini kerana alasan biasa, mereka menjadi doktor hebat kerana dilatih di bawah generasi sebegini. Jadi budaya kerja ini akan terus menerus sehingga?
Sehingga ada generasi yang berani mendabik dada, menghentikan penularan wabak yang tidak dikesan ini.
Impak pada insan biasa, bukankah generasi ini juga bahaya kepada pesakit-pesakit? Sukakah anda mendapat doktor yang merawat anda seorang yang memaki hamun kawan-kawannya didepan semua orang? Dan doktor yang ini jugalah bakal merawat anda dan melakukan pembedahan pada diri anda?
Disini saya membiarkan soalan-soalan ini tidak dijawab, dan biarlah ianya bermain di minda kita selaku seorang yang mempunyai lesen untuk merawat dan juga membunuh. Bukan setakat itu, kita juga perlu sedar bahawa kita juga mempunyai lesen untuk mengajar manusia samada individu tersebut bergelar pesakit, junior mahupun senior.
Mahukah kita memaki anak-anak kita yang tidak tahu berlari sedangkan mereka baru sahaja pandai merangkak? Kita mahu mengeluarkan kata-kata kesat pada anak-anak kita hanya kerana mereka tidak mendapat A dalam pelajaran mereka?
Akhir, saya juga masih lagi dalam fasa belajar dan saya tahu banyak silap yang telah saya lakukan berbanding betulnya selama saya bergelar manusia ini. Moga diri ini dapat diarahkan pada satu jalan yang betul kearah kebenaran. Biarlah gelarannya guru, pensyarah, murabbi, doktor, prof, ayah, ibu dan apa-apa pun, namun golongan ini membawa kepada benar bukan sahaja pada akalnya, begitu juga pada adab dan akhlaknya.
Jadi apa bezanya?
Bezanya individu yang menjadi Medical Officer tersebut. dalam kes Dr Leman, Medical Officer itu boleh jadi sesiapa sahaja tidak saya nyatakan secara spesifik. Namun individu yang memegang watak Medical Officer dalam kes Dr Bedah pula adalah istimewa.
Siapa?
Tidak lain tidak bukan, Dr. Leman sendiri, apabila beliau pula naik menjadi Medical Officer.
Satu kitaran
Seperti mana berlakunya kitaran kejadian awan komolonimbus yang pernah kita pelajari ketika di bangku sekolah rendah dulu, daripada hujan kepada memenuhi sungai, kemudian air sungai berlaku proses sejatan yang kemudian menjadi wap air dan akhir sekali naik ke langit untuk membentuk awan, begitu juga berlakunya kitaran proses fotosentesis dan juga kitaran Krebs (Krebs cycle). Kitaran-kitaran ini mempunyai punca dan akhir sekali output yang kemudian menjadi punca kembali. Daripada kitaran yang Allah jadikan ini, maka terhasillah keperluan-keperluan yang badan manusia kehendaki seperti air, karbon dioksida, pembuatan ATP dan sebagainya. Perkara ini amat-amat diperlukan bagi setiap manusia dan membawa banyak manfaat dalam setiap individu.
Kitaran pengamal perubatan
Dalam post ini, saya tidak berminat untuk bercerita panjang lebar berkenaan dengan kitaran-kitaran tersebut walaupun ia sangat dekat dengan kita dari sudut biokimia yang terjadi dalam badan. Namun ingin saya tonjolkan fenomena kitaran yang berlaku yang agak buruk dan kurang bagus dalam arena pengamal perubatan.
Seperti saya yang sekarang berada dalam dunia klinikal pelajar perubatan, kita akan dapat melihat kitaran-kitaran ini dihadapan mata. Berbanding dunia pra-klinikal dimana seorang student lebih fokus pada kuliah, teori dan bahan bacaan, pelajar klinikal mula terdedah akan dunia baru yang sangat berbeza di mana majoriti pembelajaran bersangkut paut dengan hubungan antara manusia. Manusia ini boleh jadi, kawan-kawan, jururawat, student pasca ijazah, pensyarah, pakar-pakar perubatan dan macam-macam lagi. Dalam dunia klinikal ini jugalah setiap individu mula menyedari hakikat sebenar hidup sebagai seorang pengamal perubatan dari sisi pandang yang positif dan negatif.
Walaupun saya cuba menengetengahkan sudut pandang negatif dalam hal ini, namun tidak dinafikan hal-hal baiknya yang boleh diperoleh daripada kitaran ini.
Jadi adakah saya tidak adil dalam post ini?
Bagi saya adil.
Jadi dimana pula anda dapat mengetahui perspektif positif akan hal ini?
Dimana lagi kalau bukan pada orang-orang yang menyanjung budaya kerja ini!
Bagi saya, kitaran yang buruk ini berlaku secara mendadak pada zaman houseman. Ketika ini, anda akan mengalami transisi daripada pelajar perubatan terus kepada fasa pekerjaan. Ramai yang baru sedar akan fasa ini apabila mereka berpijak di hospital sebagai doktor perubatan yang baru ingin menggalas tugas.
Jadi apa yang buruknya akan kitaran ini?
Seperti dalam kes yang saya nyatakan diatas, seorang graduan perubatan yang baru sahaja berkecimpung pada mulanya membenci perbuatan senior atasan darinya namun di kemudian hari, menjadi pula watak yang dibencinya tersebut. Inilah kitaran yang merosakkan itu, kerana input nya rosak, dan outputnya jugak bakal menjadi rosak dan merosakkan.
Seperti kitaran nyamuk aedes, malaria dan binatang perosak yang sejenis dengan mereka, langkah-langkah telah diambil oleh pelbagai pihak. Daripada media, pegawai daerah, orang perseorangan, dan bermacam lagi sedia menyumbang kepada pembasmian output yang akhirnya membawa penyakit menular dan lebih parah, kematian.
Output yang dibawa kitaran pengamal perubatan ini lebih bahaya bagi hemat saya kerana ia menyebabkan lahirnya generasi yang pendendam, yang rosak dalaman mereka. Ini merupakan satu penyakit baru yang dahsyat kerana generasi pendendam ini bakal melahirkan generasi yang sama pendendam seperti mereka. Perkara ini akan berterusan selama mana ada sahaja yang menyokong perkara ini kerana alasan biasa, mereka menjadi doktor hebat kerana dilatih di bawah generasi sebegini. Jadi budaya kerja ini akan terus menerus sehingga?
Sehingga ada generasi yang berani mendabik dada, menghentikan penularan wabak yang tidak dikesan ini.
Impak pada insan biasa, bukankah generasi ini juga bahaya kepada pesakit-pesakit? Sukakah anda mendapat doktor yang merawat anda seorang yang memaki hamun kawan-kawannya didepan semua orang? Dan doktor yang ini jugalah bakal merawat anda dan melakukan pembedahan pada diri anda?
Disini saya membiarkan soalan-soalan ini tidak dijawab, dan biarlah ianya bermain di minda kita selaku seorang yang mempunyai lesen untuk merawat dan juga membunuh. Bukan setakat itu, kita juga perlu sedar bahawa kita juga mempunyai lesen untuk mengajar manusia samada individu tersebut bergelar pesakit, junior mahupun senior.
Mahukah kita memaki anak-anak kita yang tidak tahu berlari sedangkan mereka baru sahaja pandai merangkak? Kita mahu mengeluarkan kata-kata kesat pada anak-anak kita hanya kerana mereka tidak mendapat A dalam pelajaran mereka?
Akhir, saya juga masih lagi dalam fasa belajar dan saya tahu banyak silap yang telah saya lakukan berbanding betulnya selama saya bergelar manusia ini. Moga diri ini dapat diarahkan pada satu jalan yang betul kearah kebenaran. Biarlah gelarannya guru, pensyarah, murabbi, doktor, prof, ayah, ibu dan apa-apa pun, namun golongan ini membawa kepada benar bukan sahaja pada akalnya, begitu juga pada adab dan akhlaknya.
buah cempedak di luar pagar,
ambil galah tolong jolokkan;
saya budak baru belajar,
jika salah tolong tunjukkan.
moga 'tunjuk' yang dimaksudkan bukan berbentuk sialan dan pembodohan,
No comments:
Post a Comment