Sunday, June 28, 2015

Nganga

Seorang anak, dalam lingkungan 6 ke 7 tahun, sedang khusyuk menghadap skrin segi empat tak tepat. Rancangan knock knock Ramadhan yang ditayangkan itu menjadi tatapan buat adik yang masih dalam fasa mandi tak mandi, akibat kecederaan yang berlaku, kecederaan terlanggar waktu Dhuha.

"haaaaaaa, harini kita nak masak kambing terbang masak spaghetiii!"

Pengacara yang mengendalikan show ini bertempiak sambil membuat aksi lagat shin shan dengan gaya aksen kamennya.

" macam biasaaaaa kita juga dihadirkan bersamaaaaaaaaa artis popular tanah daratttt, Adoftttt Hitlerr!!."

Seorang lelaki bermisa kontot bepakaian ala-ala ketua tentera ditunjukkan pihak krew. Tanpa senyuman, dia juga membuat aksi, tangan kanan yang dipacakkan tegak 45 darjah mengadap ke langit-langit pasaraya Fresco itu sanbil dirinya berkumat kamit "Heil Hitlerrr!!"

Adik yang dari tadi tekun menatap papan skrin itu terus kekurangan kerlip namun bukan kerana terpegun melihat dua sosok tersebut, tapi terpukau dengan makanan-makanan yang disajikan dalam rancangan itu. Dan sepanjang rancangan itu berlangsung, dia hanya terNGANGA secara minda separa sedar, dan hanya menutup mulut pabila ditegur ibunya.

Intro yang panjang, namun pointnya seciput

Setiap hari, kita pasti sahaja jumpa dengan pelbagai perkara yang dapat membuatkan kita secara hipnotisnya (baca: separa sedar) melakukan apa yang adik tersebut lakukan. Hidup dalam dunia yang bermacam output yang kekadang tak pernah kita pasti bagaimana ianya terjadi, kita pasti pernah melalui saat dimana mulut kita terbuka luas sementara kita ralit memerhatikan, atau boleh dikatakan menikmati keadaan yang sedang kita alami pada ketika itu menyebabkan kita terngaga.

Untuk meringkaskan artikel ini kerana keseciputan (baca:dikit) idea kerana aku meremehkan tabiat menulis, maka ibarat seorang body builder yang pernah memenangi acara lompat kijang, pastinya tidak dapat lagi melakukan kuak lentangnya di kolam air panas pabila jaguh tersebut berhenti berlatih. Analogi itu seperti diriku, namun aku bukan lah jaguh didalam dunia penulisan.

Serta lain, aku juga seperti adik dalam cerita benar diatas, masih terNgaNga.

ngangaan atas sebab banyak perkara yang tak pernah aku bayangkan akan tempuhi, aku telahpun berjaya lolosi sehingga aku sampai ke noktah ini. Berbekalkan manusia-manusia baru yang hebat disekeliling ku, aku harap di noktah selepas ini juga, aku akan terNGANGA dengan lebih panjang lagi dan lebih besar lagi kerna melihat lapis demi lapis kebangaan yang telah aku capai.

Ibarat pelari pecut yang telah pun berada paling hadapan setelah meredah hutan belukar dan lautan berpiranha, maka selepas garisan penamat, jika dengan inertia yang maha dahsat dia berhenti seketika dan pandang kebelakang untuk tempoh masa yang ringkas dan padat, pasti dia juga akan menjadikan kisah aku pula sebagai analogi, maka dia juga akan ternganga. Ternganga kerna terlampau gembira atas kejayaanya pada waktu itu, ataupun mungkin juga ternganga kerana haus ayak kosong. Sekian

ngangalah SEKETIKA dan tutup mulot dan TERUSKAN IDOPP!




No comments:

Post a Comment